Prompt phone (AM 8- PM 20): +36 30 9 82 13 68 | E-mail: tivadar.neuwald@beconz.com | Web last modification: 17 March, 2024

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Bombaként robbant az új amerika drón szabályozási javaslat

A DJI szeretné, hogy a kormányok megköveteljék a Távoli Azonosító (Remote ID) használatát a drónokon, mindazonáltal az FAA (Federal Aviation Administration, USA kormányszerv) összetett, drága és bosszantó rendszert javasolt, amely megnehezítené a drónok használatát Amerikában, és vélhetően veszélyeztetné a DJI által is támogatott Távoli Azonosító kezdeményezés sikerét.

Ehelyett a DJI a Távoli azonosító egyszerűbb, könnyebb és ingyenes verzióját ajánlja, amelyhez nincs szükség mobilinternet kapcsolatra vagy bármilyen szolgáltatás előfizetésre.

A DJI szerint veszélyben van a dróninnováció jövője Amerikában, ezzel együtt segítséget nyújt, hogyan tehetik azok a hangjukat hallhatóvá (jelen cikk közzétételének időpontjától az FAA március 2-i határidejéig), akik szeretnék az amerikai kormány hivatalos weboldalán jelezni kétségeiket és akár javaslataikat.

Bevezetés

Mindenki érti, hogy miért kell az autóknak rendszám: a járművezetőknek elszámoltathatónak kell lenniük. Mi történne, ha a rendszám használata helyett, jogilag köteleznék Önt, hogy az interneten keresztül csatlakozzon egy magántulajdonban lévő autókövető szolgáltatáshoz, amely éves díjat számít fel az Ön autójának körülbelül 20%-ára, és hat hónapig tárolja a vezetési adatait, kormányzati ellenőrzés céljából?

Mit gondol, az amerikai kormány túl messzire ment?

A Szövetségi Repülési Hivatal (FAA) nemrégiben tette közzé régóta várt javaslatát a drónok távoli azonosítására („Remote ID”). Az autó rendszámaihoz hasonlóan, a Távoli Azonosító (Remote ID) a drónok és azok pilótáinak azonosítására szolgál, amely elengedhetetlen követelménye az egyéni elszámoltathatóságnak.

A DJI, a világ legnagyobb polgári dróngyártója buzgón törekedett ennek a megoldásnak a bevezetésére. 2017 óta a fogyasztói drónjaikban önkéntesen telepítették a távoli azonosítót, és régóta támogatják, hogy a kormányok megköveteljék a távoli azonosító használatát és az iparág ugyancsak alkalmazza azt. Az elmúlt 18 hónapban együtt dolgoztak az iparági szereplőkkel a Remote ID nyitott szabványának kidolgozásában, amelyet 2019 novemberében sikerrel mutattak be.

Az FAA múlt hónap végén kiadott, a Remote ID-ra vonatkozó elképzelése ezzel szembe megy. A „Javaslat a jogalkotásról” javaslatuk olyan embereket fog hátrányosan érinteni, akik évek óta biztonságosan és sikeresen használják ország szerte a drónokat. Ez akadályozná egy olyan technológia elfogadását, amely hatalmas értéket képvisel Amerikában, valamint olyan költségeket és bonyodalmakat okozna, amelyek messze meghaladják az előnyöket.

Az amerikai drónpolitikában az FAA által javasolt szabály  a legfontosabb lépés évekre visszamenően

Emberek ezreitől várják el, hogy a március 2-i határidőig nyújtsák be észrevételeiket a javaslattal kapcsolatban, tudják, hogy mennyi minden forog kockán. Az FAA válasza meghatározza azt az irányvonalat, amely szerint Amerikában hány új drón munkahely és vállalkozás jön létre, mennyire tudják a vállalatok átalakítani működésüket biztonságosabbá és könnyebbé a drónokkal, hány hallgató válik drón filmkészítővé vagy vállalkozóvá, és hány amerikai élet kerül megmentésre vészhelyzetben.

Az FAA javaslata

Az FAA javaslata megköveteli, hogy gyakorlatilag minden drón legyen hálózatba kötve egy „távoli azonosító szolgáltatással”, amelyet magántulajdonban lévő cégek irányítanak, és várhatóan kötelezővé teszik az előfizetési díjakat.

Ezek a társaságok legalább hat hónapig tárolnák a drónok repülési nyilvántartásait. Ez a javasolt követelmény indokolatlan pénzügyi és megfelelési terhet ró az érintettekre, és akadályozná Amerika jelenlegi dróniparát.

A piacon forgalmazott drónok és rádióvezérlésű repülőgépek ezrei nem rendelkeznek internet-hozzáférési eszközökkel, ezért ezzel földre kényszerítenék őket. Sok gyártónak megnövekszik az új termékekkel kapcsolatos felszerelési költsége, amelyeket át fognak hárítani a vevői oldalra.

A drón „építési készleteket”, amelyeket a műszaki ismeretek fejlesztésére vagy az egyedi alkatrészek összeszerelésével történő testreszabására használnak, alapvetően tiltják.

Előfordulhat, hogy a korlátozott mobiltelefon-szolgáltatási lefedettséggel rendelkező drón operátoroknak drágább szolgáltatási csomagra kell előfizetni. Az FAA becslése szerint egyedül havonta 5 dollár költségekkel járna a Remote ID használata, az átlagos drónfelhasználó számára évente hozzávetőlegesen 20%-os többletköltséget jelentene – bár a Remote ID “előnyei” mind a rendőrség, mind más hatóságok számára jelentkeznek, nem a drónos társadalomra, a drón felhasználók számára. (A tényleges díjak minden bizonnyal sokkal magasabbak lennének, mert a FAA becslése egy létező LAANC nevű drónszolgáltatáson alapul, amely sokkal egyszerűbb, mint a jövőbeli tervezett.

Bármennyire magasak is, ezek a díjak valószínűleg nem fedezik azoknak a vállalkozásoknak a költségeit, amelyek olyan infrastruktúrát hoznak létre, amely biztosítja a szükséges alacsony késleltetést és magas biztonságot. Az alkalmi drónhasználóknak előfizetéseket kell létrehozniuk, fenntartaniuk és megújítaniuk, csak azért, hogy alkalmanként repüljenek a hátsó udvarukban. Azoknak az iskolai programnak, amelyek drónokat használnak, a költségek túlságosan magasak lehetnek a folytatáshoz. Egy drón karácsonykori ajándékba adásával végtelen havi díjakkal gazdagíthatjuk az ajándékozottat. Az összes drón csatlakoztatása az internethez új kiberbiztonsági sebezhetőségeket eredményezne.

Hasonlítsa össze ezt azzal az új FFA követelménnyel, amely megakadályozza a személyszállító repülőgépek levegőben történő ütközését.

A légijármű helyzetét automatikusan lesugárzó, ADS-B-nek (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) nevezett technológiára csak ellenőrzött légtérben van szükség, az ország korlátozott részében, és csak egyszeri felszerelésre van szükség – amelyre az FAA árengedményt ajánlott a pilótainak. Azonban a kicsi, modern drónok esetében, amelyek világszerte nulla halálos baleseti statisztikával rendelkeznek, az FAA a lehető legköltségesebb megoldást javasolja.

Még ennél is rosszabb, hogy az FAA javaslata elfogadhatatlan hibalehetőségeket generál. Ha a Remote ID szolgáltatók technikai nehézségekkel küzdenek, a polgári drónpark jelentős részét figyelmeztetés nélkül véletlenül a földre kényszeríthetnék. Ez a bizonytalan rendszerekre való támaszkodás leállíthatja a drága hollywoodi produkciókat, az összetett ipari műveleteket és akár életmentő akciókat is. A drónok körülbelül hetente mentenek ember életeket Amerikában, és ez a statisztika egyre növekszik, de az FAA javaslata megállíthatja ezt a haladást is.

Az FAA nem fogadta meg a jó tanácsokat

Lehet, hogy a DJI volt az első, aki a Remote ID-t telepítette, de ez nem a kínai gyártó ötlete volt, és a megvalósításának sem a FAA által gründoltak szerinti az ajánlott módja. 2016-ban a kongresszus utasította az FAA-t, hogy hívja össze az iparági érdekelt feleket annak meghatározása érdekében, hogy miként hajthatják végre a távoli azonosító bevezetését “konszenzusos szabványok” alapján. A FAA 74 embert hívott össze, hogy ezek az érdekelt felek képviselői legyenek az ügynökség Távoli Azonosító Repülési Szabályalkotó Bizottságában (ARC, Remote ID Aviation Rulemaking Committee).

Az ARC tagjainak 75 %-a képviselteti a rendészeti, távközlési szolgáltatókat, a repülőtereket, a biztonsági technológiát forgalmazókat és másokat, akik a Remote ID előnyeit élveznék, míg a tagok kevesebb, mint 7 %-a elsősorban a terheket viselné.

Az aránytalan tagsági összetétel ellenére az ARC zárójelentést készített, amely nem javasolta a kötelező internetes szolgáltatásokat. Inkább a konszenzusos javaslat azt jelentette, hogy a meglévő FAA szabályok szerint repülő drónok a távoli azonosítót rádióadáson keresztül adják le, hálózati megoldásokkal opcionális alternatívaként.

Az ARC sok hónapos munkája bebizonyította, hogy a drón rádiójel szórási technológiák miként teljesítettek a legjobban az olcsó utólagos felszerelés, a könnyű megfelelés és a teljesítmény szempontjából. Ezzel szemben a hálózati alapú megoldások a legmagasabb költségeket, terheket és a magánéletbe történő befurakodást jelentették.

Az európai légiközlekedési tisztviselők, akik szintén mérlegelik a drónok repülésbiztonsági és terrorista kockázatait, egyetértenek ezzel az értékeléssel. Itt, sok vita és alapos értékelés után, a nyáron hatályba lépő Remote ID rendelet közvetlen drón rádióadást igényel, nem pedig hálózati alapú megoldást. Tudjuk, hogy ez a kérdés kihívást jelent, és nem könnyű feladat az innováció védelmével kapcsolatos összes érdek egyensúlyba hozása, miközben a biztonsággal kapcsolatos kérdésekkel foglalkozunk. Szerencsére az FAA átgondolt, a tervekkel harmonizáló tanácsokat kapott, és most a drón gyártók és maga a drónos társadalom is csalódottan látja, hogy kellő magyarázat nélkül figyelmen kívül hagyták az ajánlásolat az FAA-nél.

A Broadcast Remote ID egy bevált technológia

A távoli azonosítónak nem kell költségesnek vagy összetettnek lennie. Az elmúlt két évben a DJI bemutatta azt a Broadcast Remote ID módszert, amely az ARC előrejelzése szerint hatékony, ingyenes, automatikus, és nincs szükség külön szolgáltatói közvetítőkre: ez a Broadcast Remote ID rendszer.

Ennek első verziója, az AeroScope nevű, segített a repülőtereknek, a biztonsági tisztviselőknek, a rendészeti szerveknek és az infrastruktúra tulajdonosának azonosítani a közelben repülő drónokat, megtalálni a pilótaikat, és választ adni a fenyegetésekre és a lehetséges szabálysértésekre.

Ha rendelkezik valamelyik DJI drónnal, de nem vette észre ezt a funkciót – mivel ez Önnek nem került pénzébe, és nem okozott semmilyen gondot – nos, ez a lényege.

A DJI legutóbbi Távoli Azonosító megoldás verziója, az, amelyet tavaly bemutattak Montreálban, a FAA tisztviselőivel és az iparági szakértők segítségével kifejlesztett nyílt drone-to-phone (drón-telefon) szabványt használja.

A legtöbb drónba telepített meglévő Wi-Fi és Bluetooth antennák Remote ID adókká válnak, miután egy szoftverfrissítést kaptak. Ezeket a jeleket egy olyan alkalmazás fogadja, amely a szokásosan hasznűlt okostelefonokra készül, és így a Remote ID hatékonyan elérhetővé válik a szükséges hatóságok számára. Működik.

A hálózati alapú megoldások támogatóitól eltérően, amelyek nem léteznek a kísérleti programokon és az ellenőrzött demonstrációkon kívül, bizonyítékokkal rendelkezik a DJI arról, hogy a Broadcast Remote ID alapú megoldások a való világban is működnek: maga az FAA (többek között) a DJI sugárzott Remote ID-jét már felhasználta a problémák megoldására és folytatja is a nyomozást.

Javaslatában az FAA megemlíti az illetéktelen drónrepüléseket sporteseményeken, börtönökben és hőlégballon fesztiválon. A DJI Broadcast Remote ID-ra alapuló megoldása lehetővé tette a hatóságok számára, hogy a dokumentált események közül többet is megoldjanak és információkat szerezzenek a későbbi vizsgálatokhoz. Az FAA megemlítette a DJI kezdeményezését a Remote ID közvetítéséről a léggömb fesztiválon. Ezt a megoldást a későbbi vizsgálatok során is használták, mert az FAA segítséget kért a DJI-tól ezzel kapcsolatosan.

A FAA nem ad hiteles magyarázatot

A FAA egyetlen magyarázata a saját javaslatának megtervezése és nyilvánosságra hozatala kapcsán az, hogy a hálózatba kötött drónok megkövetelése „teljesebb” megoldást ad a Távoli Azonosító kötelező bevezetése kapcsán.

Az autók hálózat alapú nyomon követése „teljesebb” lenne, mint a rendszámok használata, de annyira nehézkes, hogy a járművezetők nem fogadnák el, még akkor sem, ha olyan fontos elszámoltathatósági funkciókat szolgálna, mint például az Egyesült Államokban évente becsült 700 000 koccanásos balesetek egyszerű megoldása.

Ahogy az FAA saját bizottsága hangsúlyozta, „a közúti megfelelés kritikus fontosságú ahhoz, hogy az azonosító és a nyomkövető megoldásnak értéke legyen” – és annak valószínűsége, hogy az emberek engedelmeskednek-e, olyan tényezőktől függ, amelyek magukban foglalják „az engedelmeskedés viszonylagos könnyedségét és az engedelmeskedés gyakorlatban tapasztalt költségét”.

A hatékonyság érdekében az UAS ID-vel és a nyomon követéssel kapcsolatos bármilyen szabályozásnak magas szintű UAS tulajdonosi, üzemeltetői megfeleléssel kell rendelkeznie. Ha az azonosítatlan UAS (drón) észlelések száma ugrásszerűen megnő, jelentős időt és energiát kell áldozni mind a potenciális fenyegetésekre való reagálásban, mind az UAS tulajdonos, üzemeltető jelenlegi módszereken keresztül történő azonosítására.

Éppen ennek okán a legszéleskörűbb társadalmi elfogadottság kritikusan szükséges egy komoly társadalmi értékkel bíró azonosító és nyomkövető megoldással szemben. Az az FAA feltételezése, hogy a legtöbb tulajdonos, üzemeltető meg akar felelni a szabályozásnak. Ez egyébiránt ugyancsak tapasztalható Magyarországon is, amely a kiugróan nagy eseti légtér engedélyeztetések számával kiválóan leírható.

A megfelelés valószínűsége a megfelelés viszonylagos könnyűségétől, a teljesítés észlelhető költségeitől, a meg nem felelésért kiszabott szankcióktól és a betartás előnyeitől függ.

Olyan megoldás létrehozása, amely alacsony költségekkel és terhekkel jár, és elősegíti a gondtalan, akaratlagos betartást, valójában a legjobb módja annak, hogy ezt a szabályozást „teljesebbé” tegyük.

A FAA javaslata már erőteljesen negatív válaszokat váltott ki a drón közösség részéről, beleértve a komoly kereskedelmi szereplőket, akik egyébként támogatták a távoli azonosító szükségességét. Ez nem sok jót láttat engedni a jövőbeli engedelmességgel, a szabályozás betartásával kapcsolatosan.

A megfelelőség kultúrájának előmozdítása helyett ez a javaslat azzal a kockázattal jár, hogy a drón használók kijátszák a rendszert, amely végső soron a Remote ID bevezetésének elodázását eredményezheti.

Rejtély maradt, hogy az FAA eddig miért nem hallgatott azokra a szakmai tanácsokra, amelyeket olyan 74 darab érdekelt féltől kapott (a DJI-tól is), akik a teljes nyarukat az ügy optimális megoldás kidolgozására fordították.

Lehet, hogy a témát befolyásoló biztonsági ügynökségek ragaszkodtak a teljes tudatosság panoptikumához, anélkül, hogy felismerték volna, hogy az általuk támogatott javaslat magas költsége valójában meghiúsíthatja a szükséges átfogó megoldást. Előfordulhat, hogy a jövőbeni komplex drónműveletekkel vagy új begyűjtött bevételi forrásokkal rendelkező befolyásos vállalatok sürgetik az ellenőrzés drága formáit az összes többi drónszolgáltató számára, még akkor is, ha igazságtalanul korlátozzák azokat az eszköz alkalmazási helyzeteket, amelyek ma már az életmentést és a munkahelyteremtést javítják.

Bármilyen oka is van ennek az ijesztő jövőképnek, amely távol van az ésszerű Remote ID megoldás bevezetésétől, az FAA-nak átláthatónak kell lennie a nyilvánosság számára, így az FAA weboldalán a hivatalos megjegyzéseket benyújtó emberek ezreinek tájékoztatást kell adniuk.

A drón innováció jövőjéhez szükség van rád

A DJI kifejezetten támogatja a Remote ID szolgáltatást, de ellenzi az FAA Remote ID bevezetési javaslatát, amely a drone-innovátorok részére felesleges plusz költségeket és gondot okoz.

A DJI ugyancsak úgy gondolja, hogy egy kevésbé összetett és költséges Remote ID megközelítés jobban teljesíti a biztonsági és védelmi igények kielégítését, amelyeket egyébként maga az FAA is kifejezett.

Mindannyian biztonságos égboltot akarunk

De csak kevesen fogják támogatni ezt az FAA javaslatot, kivéve azokat, akik profitálnak belőle.

A DJI azért lobbizik, hogy az FAA felülvizsgálja javaslatát, és lehetővé tegye a költségmentes és könnyen használható, távoli azonosító eljárást, amelynek elegendőnek kell lennie a törvényi megfeleléshez. A DJI kifejezi akaratát, hogy alternatív megoldásként elérhető legyen a Broadcast Remote ID megoldás azok számára, akik ezt jobban kedvelik és nem kívánják igénybe venni a mobil internetes szolgáltatást.

Civil kezdeményezés

Az FAA befolyásolásának egyetlen módja az, hogy meghallják Önt, a drónújítókat, a drónos társadalmat akiket ez a javaslat közvetlenül – negatívan – érint. Ez a jelenlegi időszak a civil észrevételek nyilvános közzétételének lehetősége.

Mostantól, 2020. március 2-ig kérjük, szánjon időt az FAA javaslatának elolvasására és észrevételek benyújtására a cikk alatti linkre kattintva. A DJI tippeket és javaslatokat készít arról, hogy mit tartalmazzon a megjegyzésében, de már most látszik, hogy a sokféle drón operátor megosztja egymással ötleteit, ezért feltétlenül keresse meg kedvenc közösségi média webhelyeit, felhasználói fórumait és közösségi csoportjait.

Az FAA törvénybe foglalásra készült javaslata a drónok jövőbeni, Amerikában történő bevezetésének meghatározó momentuma, és az FAA-nak mindenkit meg kell hallgatnia, akiket károsíthat a komplex, drága, tolakodó és túltervezett Remote ID megoldás iránti ragaszkodása.

Együtt tudjuk biztosítani a drónok innovációjának védelmét és az égbolt biztonságát.

Az FAA tanulmánya:

https://www.faa.gov/regulations_policies/rulemaking/committees/documents/media/UAS%20ID%20ARC%20Final%20Report%20with%20Appendices.pdf

Ahol az FAA törvény tervezetét bírálni lehet: 

https://www.regulations.gov/document?D=FAA-2019-1100-0001

 

Ezek is érdekelhetik...

Népszerű

error: