Prompt phone (AM 8- PM 20): +36 30 9 82 13 68 | E-mail: tivadar.neuwald@beconz.com | Web last modification: 123 November, 2024

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Beltéri Navigáció. Melyiket válasszam?

A lokáció alapú szolgáltatások és azokból kieső adatok felolgozása során létrejött analízisek az elmúlt néhány évben igazán forró téma volt, jelentős számú iparági bejelentéssel; beltéri útkeresés és kék pont-navigáció, ügyfél elkötelezettség és elemzés, hely alapú tartalom közzététel, hogy csak a legnépszerűbb lehetőségeket említsük.

A masszív számú bevezetés megteremtette a lehetőség annak, hogy minél több esettanulmány születhessen ügyfél oldalon. Elérhetővé is vált jelentős számú referencia külföldön, azonban hazánkban nem terjedt még el ez a fajta vevő és látogató kényeztető megoldás.

Kis lépésekkel, ezen most azzal szeretnénk változtatni, hogy bizonyos alapvetéseket folyamatosan közreadunk, amely kiindulása lehet további személyes párbeszédnek. Olyan jövőbeli ügyfelek lehetséges kérdéseivel, igényeivel foglalkozunk, akik új és izgalmas technológiák bevezetésével akarnak – többek között – versenyelőnyre szert tenni.

Egy ilyen verseny előny a beltéri navigáció és az arra ráépülő professzionális szolgáltatások biztosítása.

Melyiket válasszam?

A Látogatóknak, Vásárlóknak biztosított beltéri navigációs megoldás megtalálása meglehetősen időrablóvá és körülményessé válhat, ha nincsen a kiválasztási folyamatban egy profi, a technológiában jártas tanácsadó cég és megfelelő iparági esettanulmányok.

Legalább annyira tisztában kell lenni Önnek a saját elvárt igényeivel kapcsolatosan (értsd milyen szolgáltatást kíván biztosítani Ön az Ügyfeleinek), mint amennyire a tanácsadó cégnek (nekünk) felkészültnek kell az elvárásokkal kapcsolatos konzultációk során.

Lássuk be, régen vége a technológia alapú értékesítésnek. A tranzakcionális értékesítés halott. Éljen a transzformális értékesítés. Az Ügyfelek, Önök is, megoldásokat akarnak. Nem lehet beacon hardvert eladni. Senkit nem érdekel a beacon hardver és senkit nem érdekel az iBeacon protokoll, vagy BLE, vagy Wi–Fi alapú lokáció. Annak ellenére, hogy nem a technológia és azok részletei vannak a középpontban, mégis időt kell szánni arra, hogy néhány fogalmat tisztázzunk.

Továbbá feladatunk része az, hogy útmutatást nyújtsunk, és tapasztalataink szerint a technológiából vagy termékből kiindulva, azoknak az üzleti környezetbe történő belekényszerítése inkább kudarcra van ítélve, mintsem nyerő üzleti stratégia.

Amikor egy új technológiáról van szó, az emberek hajlamosak belezavarodni a gyártók által közölt „Mit tud a rendszer” felsorolásokba, összehasonlításokba ahelyett, hogy már az első percben feltennék maguknak azt az egyszerű kérdést, hogy „Mit szeretnék biztosítani a Vásárlóimnak, Látogatóimnak” és „Mire lesz nekem alkalmas nekem ez a rendszer”?

Ugorjunk fejest?

Pár éve, amikor a BLE beacon hardver és az Apple iBeacon protokoll megjelentek a piacon, sokan azonnal csatlakozni akartak, és csak később kezdték el tanulmányozni (egyáltalán megérteni), hogyan lehet ezeket a megoldásokat hatékonyan (ki)használni. A gombhoz varrták a kabátot.

A probléma az, hogy többféle helymeghatározó szolgáltatás alkalmazható, amelyek különböző nehézségi fokúak a bevezetésüket illetően, kezdeti beruházásuk költségeit, infrastruktúrájuk bonyolultságát és elvárt pontosságukat illetve fenntartási költségüket – minden olyan tényezőt – figyelembe kell venni ami befolyással bír, amikor eldöntik, melyik megoldás optimális az Önök (és Vásárlóik, Látogatóik) számára.

A fentieket mérlegelve megfogalmazhatja az igényeit, kívánságait, lehetőségeit ami az egész folyamatot sokkal kezelhetőbbé teszi. És a nap végén mindenki boldog. Nem nagyszerű?

A két fő irány

Íme néhány kulcsfontosságú tényező, amelyeket figyelembe kell vennie, amikor bármilyen helyalapú megoldást keres a vállalkozásának a helyszínére vagy helyszíneire.

A helymeghatározási megoldások két jól szegmentálható típusra bonthatók:

  • infrastruktúra–alapú és
  • eszköz–alapú.

Természetesen van átfedés közöttük, mindazonáltal mindkettőnek megvan a saját, egyedi specialitása. Ez egy rendkívül fontos szempont, amelyet mérlegelni kell, és kritikusan függ az első kérdéstől, amelyet fel kell tennie: Elsődlegesen, ki fogja látni az információkat, és hogyan tervezi az adatok felhasználását?

Infrastruktúra alapú helymeghatározó rendszerek

Az infrastruktúra alapú helymeghatározó rendszerek dedikált eszközököt vagy meglévő vezeték nélküli hálózatokat használnak a környezet felderítésére és az információk továbbítására a háttérrendszerbe, feldolgozás céljából. Amint az információ aggregált módon felgyülemlik a háttérrendszerben, megtörténik az adatok feldolgozása.

A lokáció megállapítása elsősorban a környezetben lévő kliensek jelerőssége alapján történik, valamint az adatok összesítése, korrelációja és a trend információk is kiszámításra kerülnek.

Alapvetően ez a módszer alkalmas az eszközök nyomon követésére, a térbeli környezet általános tendenciáinak rögzítéséhez, amelyek segíthetnek a marketing információk elrendezésében és elhelyezésében is (pl. az ügyfelek általában az A területről a D területre utaznak, megkerülve a B és C területet), vagy hőtérképeket készíthetnek, hogy megtalálják, ahol a legtöbbet járnak el a Vásárlók ennek megfelelően összegyűjtik és megtervezik a bútorok elhelyezését, a környezet biztonságát, tárgyak elhelyezését.

Mindezen információkat az ügyfelek beavatkozása nélkül lehet összegyűjteni (a Wi–Fi és / vagy Bluetooth rádió bekapcsolása kivételével). Nincs és nem is kell telepíthető alkalmazás, nincs bejelentkezés semmilyen weboldalra, amellyel hitelesíteni kellene magunkat, még a WLAN-hoz való csatlakozáshoz sem szükséges. Faék egyszerű.

Az eszköz alapú helymeghatározó rendszerek

Az eszköz alapú helymeghatározó rendszerek megkövetelik a felhasználóktól, hogy valamilyen mobil app-ot töltsenek le, ellenben nagyon kevés infrastruktúrát igényelnek, mivel szinte az összes számítás és jelentéskészítés magán a kliens eszközön történik (ezek azok a mobiltelefonok, amelyeket a Vásárlók és Látogatók visznek magukkal az épületbe.)

Amikor információkat szolgáltatnak helyalapú megoldások maguknak a mobil klienseknek, akkor a sebesség, a valós idejű feldolgozás és a felhasználói élmény a legfontosabb és egyben meghatározó tényező.

Az út alapú keresés vagy a kék ponttal történő navigálás egy eszköz alapú rendszerrel a háttérben pontosan olyan gyorsan dolgozza fel a helymeghatározást, amit a kliens oldali operációs rendszer lehetővé tesz, anélkül, hogy bármilyen csatlakozásra szükség lenne a egyéb készülékekhez vagy a helymeghatározó motorokhoz.

Egy kisebb helyszínen, jó Wi–Fi és/vagy mobilnet szolgáltatással, ez nem olyan nagy probléma, de ha emberekkel teli konferencia központ vagy stadion a színhelye a lokációs szolgáltatásnak, ahol több tízezer ember van, a látogatók problémákat tapasztalhatnak a tényleges feldolgozást végző réteg elérésekor, vagy a rendszert egyszerűen elárasztják a feldolgozhatatlan kérések.

A sebesség elengedhetetlen

A késedelmes válaszidő (lag) teljesen tönkreteheti a felhasználói élményt. Ezért kell jól megtervezni egy ilyen rendszert, figyelembe véve a lehetőségeket és igényeket. A folyamat végén a Látogatók, Vásárlók tapasztalják meg a bevezetett rendszer képességeit.

Az alkalmazásokat úgy is konfigurálhatják, hogy szkenneljenek a háttérben, állandóan figyelve a környezetet, hol kell megközelítés alapú, a felhasználó helyének függvényében történő eseményeket kiváltani. Ezek az események lehetnek digitális kedvezmény kuponok, figyelmeztetések, információs panelek, vagy akár reklámok, eseményre történő foglalások.

Mindkettőt akarom!

Egy kicsit innen, egy kicsit onnan. Ördögtől való? Korántsem.

Az infrastrukúra alapú Wi–Fi technológiákra épülő helyzet meghatározás előnye, hogy a meglévő vezeték nélküli hálózat felhasználásával viszonylag könnyedén bevezethető technológia. Révén az alap infrastruktúra rendelkezésre áll, csak a központi komponenseket kell a rendszerhez illeszteni.

Ebben a megoldásban gyakorlatilag minden aktív, Wi–Fi képes eszköz mozgása nyomon követhető, akár anélkül is, hogy a felhasználók bármilyen interakcióba lépnének a hálózattal, alkalmazást telepítenének stb. Elegendő, ha a kliens eszköz felderíti a környező Wi–Fi hálózatokat és a Wi–Fi alapú RTLS rendszer máris becsléseket tud végezni az eszköz helyzetére és nyomon követi a felhasználó hozzávetőleges mozgását. A hozzávetőleges itt egy fontos szó, mivel minősíti a pontosságot.

A rendszer előnye – hogy a rendelkezésre álló Wi–Fi infrastruktúrát használja – bizonyos mértékig a hátránya is, mivel ebben az esetben a pontosság növelésének érdekében nem lehet „korlátlanul” bővíteni a helyzet meghatározás alapjául szolgáló Wi–Fi hozzáférési pontok számát, hiszen egy ponton túl ez a vezeték nélküli hálózat működését is negatívan befolyásolná (értsd interferencia), másrészt jelentős plusz költségeket eredményezne.

Az infrastruktúra alapú helyzet meghatározás tehát egy hozzávetőleges pozíciót tud biztosítani az Ön számára (mint épület üzemeltető) – és nem a felhasználó számára – , amely bár nem elegendő a blue–dot típusú beltéri navigációhoz, azért tud hasznos információt tud szolgáltatni a látogatók számáról, az általuk bejárt útvonalakról, különböző időpontokban jelentkező felhasználó sűrűségről, visszatérő felhasználókról stb.

A rendszer ugyanakkor anonimitást is biztosít, hiszen a felhasználó kliens eszközének hálózati címén kívül semmilyen más információt nem gyűjtünk, ráadásul az ilyen típusú RTLS rendszerek ezt az információt is anonimizálják, mielőtt a helyzet meghatározás és az ezen alapuló viselkedés analízis megtörténne.

És mi a helyzet az eszköz alapú megoldásokkal?

Az eszköz alapú megoldások ezzel szemben a Wi–Fi hálózatot egyáltalán nem vagy maximum csak az Internet elérés biztosítása céljából és bizonyos megoldások esetében Beacon eszközök távoli menedzselésének céljából használják.

Ebben az esetben a felhasználói helyzet meghatározás iBeacon protokollt használó Bluetooth jelek alapján történik, Beacon hardver eszközök segítségével. Az épületben a Beacon eszközök, mint navigációs referencia pontok kerülnek telepítésre relatíve nagy sűrűségben és az általuk sugárzott jelzésekből a felhasználói eszközön történik meg a helyzet meghatározás a telepített mobil alkalmazás és a felhőből letöltődő térkép alapján.

Mivel ebben az esetben az infrastruktúra megoldásokhoz képest nagyságrendekkel több Beacon–t (referencia pontot) tudunk (egyszerűen, olcsón, gyorsan és központilag menedzselhető módon) telepíteni, a helyzet meghatározás pontossága is drasztikusan javulni fog, amivel már megvalósítható egy valóban jól működő és működtethető beltéri navigációs szolgáltatás.

A felhasználók nyomon követése Önnek, mint üzemeltetőnek a döntése, hiszen ebben az esetben olyan rendszer is létrehozható, amely semmilyen módon nem követi a felhasználók mozgását – révén a felhasználói pozíció magán az eszközön kerül meghatározásra – és a rendszer a felhasználó útba igazítását (is) segíti. De természetesen olyan mobil alkalmazás is létrehozható, mely – a felhasználó beleegyezésével, GDPR konform módon – marketing célokból a felhasználó meghatározott pozícióját és mozgását anonim módon központilag is rögzíti, különböző elemzések céljából.

Van olyan gyártó, aki képes a két technológiát egybegyúrni?

Ahogy a fentiekből is látszik a két eltérő technológiát használó megoldás együttesen is kiugróan hatékony tud lenni, ezért egyes gyártók (pl. HPE Aruba) a hozzáférési pontjaikban mindkét technológiát integrálják. Hurrá! Megvalósul a két különböző technológia ötvözése.

A hozzáférési pontok egy infrastruktúra rendszerben Wi–Fi alapú helyzet meghatározást tudnak végezni – a szükséges központi infrastruktúrák megléte esetén (mint Airwave és Analytics and Location Engine), ugyanakkor az Integrált BLE Beacon moduljuk segítségével egy eszköz alapú RTLS rendszerben is felhasználhatók mint Beacon referencia pontok, melyek segítségével a többi önálló Beacon eszközök távoli felügyeletét is biztosíthatjuk. És még csak elemet sem kell a Beacon-ökben cserélni, mert az AP-vel együtt POE-s megtáplálásúak.

Verhetetlen beltéri navigáció. Van ilyen?

Egy magyar egyedi szoftver fejlesztése és ezzel kraöltve a HPE Aruba (Meridian) a megoldás. Amit ez a natív keretrendszer egyedülálló módon képvisel a piacon, az a digitális tartalomhoz való hozzáférés számos lehetősége, a digitális tartalmak fogyasztásának visszamérhetősége, illetve az ezek köré szervezett professzionális szolgáltatások széles köre.

Digitális tartalmat hely alapon (GPS geolokáció és/vagy Beacon) és eseti jelleggel lehetséges közzétenni, akár beltérben, akár kültérben. A tartalmak egyediek (akár a Vásárló, Látogató szintjén is), és a technológia biztosítja azt, hogy a felhasználók ott és akkor kapják meg a mobiltelefonjukra a reklámokat, kedvezményeket vagy információs paneleket, amikor azzal a legtöbbet nyerhetnek, azaz vásárlás vagy tájékozódás közben.

A szolgáltatás része a HPE Aruba Meridian rendszerének integrálhatósága. Ez az Épületen Belüli Navigáció biztosítja azt, hogy a Vásárlók – amennyiben az épületen belül vannak – tudják pontosan, hogy hol vannak, lássák a boltokat és az általuk kijelölt boltba navigálhassanak. Akár szinteken keresztül.

A rendszer kezeli a lifteket, emeleteket is. Ugyancsak lehetőség van arra, hogy a Vásárlók, Látogatók láthassák a boltok egyedi kínálatait, és ezek alapján dönthessék el, hogy melyikeket keresik fel vásárlás céljából.

A megoldás mély, adatbázis szintű integrációval rendelkezik a HPE Aruba Meridian beltéri navigációval, lehetőséget biztosítva arra, hogy könnyen és gyorsan beilleszthető legyen az egyedi digitális tartalom az Aruba Meridian helyszíneire.

Kinek ajánljuk ezt az egyedi fejlesztést? Olyan Vállalkozásoknak képviselünk jelentős hozzáadott értéket, akik a leendő vagy már meglévő Vásárlóikat, Látogatóikat, Partnereiket vagy akár saját Munkavállalóikat számukra értékkel bíró digitális tartalommal szeretnék ellátni, ott és akkor, amikor azok a leghatékonyabban, számukra a legtöbb hasznot biztosítva képesek használni ezeket.

Kinek ajánljuk ezt az egyedi fejlesztést?

  • Bevásárló Központok,(Okos)Plázák, Mall-ok
  • Outlet Központok
  • Bemutató termek
  • Retail láncok
  • FMCG cégek
  • Nemzeti Parkok és Turisztikai célpontok
  • Közösségi terek
  • Kórházak és Rendelőintézetek
  • Közintézmények
  • Stadionok és Fesztiválok
  • Vásárok és Kiállítások
  • Múzeumok
  • Gyártói kapcsolattartás a viszonteladó partnerekkel

Viszonteladói kapcsolattartás a végfelhasználó partnerekkel További információ érhető el az alábbi linken: www.beconz.com

A cikk megírásában értékes és nagyszerű segítséget adott a részemre; Luky Gábor mérnök úr, az ARROW ECS Hungary Kft. képviseletében.

https://www.linkedin.com/in/gabor-luky-5a49526/

Ezek is érdekelhetik...

Népszerű

error: